AEG teching και πως να κάνουμε σωστό Shimming!

Τι είναι το Shimming?

Σε απλά Ελληνικά Shimming είναι η διαδικασία στην οποία ρυθμίζουμε το πως «κάθονται» τα γρανάζια μεταξύ τους μέσα στο Gearbox ενός AEG!

Γιατί είναι σημαντικό και σε τι επηρεάζει?

Κατά κύριο λόγο επηρεάζει την ζωή των γραναζιών μας αλλά και την απόδοση τους ως προς την ταχυβολία ενός AEG! αυτό δεν σημαίνει ότι με σωστό Shimming θα δούμε αισθητή διαφορά στην ταχύτητα του αεροβόλου όπλου μας! αλλά σίγουρα διασφαλίζουμε και μειώνουμε την χασούρα ενέργειας από το μοτέρ μέχρι το πιστόνι.

Γρανάζια και Shims

Πριν συνεχίσουμε στην διαδικασία που ακολουθούμε! ορθό είναι να γνωρίσουμε τα γρανάζια!

Τα Γρανάζια με σειρά πρωτεραιώτητας :

  • Pinion Gear είναι το γρανάζι το οποίο είναι προσκολλημένο πάνω στο μοτέρ το οποίο και δίνει όλη την κίνηση στο AEG 
  • Bevel Gear είναι το γρανάζι το οποίο παίρνει την ενέργεια από το Pinion Gear του μοτέρ και το μεταβιβάζει μέσα στο Gearbox του AEG  
  • Spur Gear είναι το γρανάζι το οποίο με την ενέργεια που έχει λάβει από το Bevel Gear σπρώχνει το Sector Gear(Βλέπε παρακάτω) 
  • Sector Gear είναι το γρανάζι που τελικά μεταφέρει την ενέργεια από το μοτέρ στο πιστόνι και το σπρώχνει πίσω ώστε να οπλίσει το ελατήριο 
  • Piston  αν και δεν αποτελεί καθαρό γρανάζι έχει δόντια και πρέπει να λαμβάνετε υπόψιν στο Shimming εξού και η αναφορά του εδώ 
  • Shims  είναι το όπλο στο να ρυθμίσουμε σωστά τα γρανάζια ώστε να έχουν την καλύτερη δυνατή επαφή και την μικρότερη χασούρα ενέργειας 

 

Αρχές

Το Shimming είναι ίσως το πιο χρονοβόρο κομμάτι όταν συναρμολογούμε ένα Gearbox! είναι μια διαδικασία που καλό θα ήταν να την κάνουμε όλοι μας ακόμα και στα «μαμά» όπλα μας είτε σκοπεύουμε να αναβαθμίσουμε τα εσωτερικά του είτε όχι! καθώς παίζει καθοριστικό ρόλο και λόγο όσον αφορά τις φθορές που δημιουργούνται μέσα στο Gearbox μας.

Βασικές αρχές Shimming

Πριν προχωρήσουμε στην διαδικασία πρέπει να γνωρίζουμε κάποιες αρχές του Shimming,

Το πιο χρονοβόρο κομμάτι του Shimming είναι η αλλεπάλληλη δοκιμή καθώς είναι μια διαδικασία «trial and error». Η διαδικασία δοκιμής  δεν πρέπει ποτέ να παρακάμπτετε για να πετύχει το Shimming!

Δοκιμή Shimming:

Η δοκιμή του Shimming επαναλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά με εξαίρεση το πρώτο στάδιο το οποίο θα εξηγήσουμε παρακάτω! επι της ουσίας θέλουμε να δοκιμάσουμε την θέση των γραναζιών όπως στην πραγματική τους κατάσταση όπου το Gearbox είναι βιδωμένο! προς χάριν χρόνου και συντομίας μπορούμε να αποφύγουμε την τοποθέτηση κάποιων βιδών! προσπαθούμε λοιπόν να δημιουργήσουμε έναν κλοιό πίεσης γύρω από τα γρανάζια όπως στην εικόνα, έπειτα βιδώνουμε καλά τις βίδες και προχωράμε στην δοκιμή η οποία χωρίζετε σε δύο σκέλη, την δοκιμή ταλάντευσης και την δοκιμή περιστροφής

 

Ταλάντευση

Αφού έχουμε δέσει το gearbox πιέζουμε εξωτερικά τους άξονες των γραναζιών με ένα κατσαβίδι, ένας άλλος πιο ανορθόδοξος αλλά αποτελεσματικός τρόπος είναι να πιάσουμε το Gearbox βάζοντας τα δάκτυλα μας πάνω στους άξονες των γραναζιών αφήνοντας όμως ελεύθερο το γρανάζι που θέλουμε να δοκιμάσουμε και να το κουνήσουμε έντονα πάνω κάτω, εαν κάνει θόρυβο χτυπήματος τότε χρειαζόμαστε περισσότερη ρύθμιση!

Περιστροφή

Αφού έχουμε δέσει το gearbox γυρνάμε τα γρανάζια με το χέρι ή με κάποιο κατσαβίδι εάν δεν είναι προσβάσιμο με το χέρι μας

Πότε και πώς καταλαβαίνουμε εάν το Shimming είναι σωστό?

  • το γρανάζι πρέπει να γυρνάει ελεύθερα χωρίς να ζορίζετε από το Gearbox και να είναι σε θέση να κάνει τουλάχιστον μια ολόκληρη περιστροφή
  • Δεν πρέπει να ακουμπάει τα τοιχώματα του Gearbox ή άλλου γραναζιού (το καταλαβαίνουμε κυρίως από τον τραχύ ήχο)
  • Πρέπει να υπάρχει ισορροπία ώστε κανένα γρανάζι να μην είναι πολύ ψηλά ή χαμηλά σε σχέση με τα άλλα
  • Δεν πρέπει να υπάρχει ταλάντευση πάνω κάτω

 

Διαδικασία Shimming

Η Σειρά με την οποία πρέπει να γίνεται το Shimming είναι σημαντική και δεν μπορεί να αλλάξει καθώς γιατί έχει να κάνει με το πως δουλεύει ένα Gearbox και το πώς μεταβιβάζεται η ενέργεια μέσα σε αυτό μέσω των γραναζιών

Ξεκινάμε οπότε πάντα από το Pinion Gear, το οποίο μιας και βρίσκεται πάνω στο μοτέρ πρέπει σε πρώτη φάση να σιγουρευτούμε ότι κάθετε σωστά και με σωστή κλήση μέσα στην θήκη ανάλογα την έκδοση του Gearbox που δουλεύουμε,

Στην έκδοση 2 που θα χρησιμοποιήσουμε για το παράδειγμα κάθετε μέσα στην χειρολαβή του αεροβόλου όπλου!

Για να σιγουρευτούμε για την σωστή κλήση και θέση του pinion gear κλείνουμε το Gearbox (όχι απαραίτητα παντελώς βιδωμένο, 2 βίδες είναι αρκετές) περνάμε την χειρολαβή στην αιχμή του Gearbox και το βιδώνουμε, δένουμε το μοτέρ μέσα στην χειρολαβή και το κοιτάμε από πάνω, εάν ο άξονας του μοτέρ και κατ επέκταση το Pinion gear είναι κάθετο ως προς την τρύπα του Gearbox και διατηρεί ισάξια απόσταση από τα τοιχώματα της τρύπας τότε είναι σωστά και ορθά τοποθετημένο.

εφόσον κάθετε σωστά και με σωστή κλήση είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε παρακάτω!

τοποθετούμε το Bevel gear μέσα στο gearbox, η πρώτη φάση του Bevel Gear είναι να το ρυθμίσουμε ως προς το pinion gear, οπότε τοποθετούμε την χειρολαβή, βάζουμε το μοτέρ και το βιδώνουμε.

Το πρώτο μας βήμα είναι να ρυθμίσουμε την επαφή των δοντιών των Pinion και Bevel Gear ως προς το πλάτος τους, για την ρύθμιση αυτή χρησιμοποιούμε την βίδα που υπάρχει στην βάση της χειρολαβής. κοιτάμε από πάνω το Gearbox ή  από το παραθυράκι (εάν διαθέτει το Gearbox)

Αφού ρυθμίσουμε το πλάτος προχωράμε στο ύψος του Bevel Gear ως προς το Pinion Gear, για να τσεκάρουμε το ύψος χρησιμοποιούμε ένα κατσαβίδι (ίσιο κατά προτίμηση) και προσπαθούμε να γυρίσουμε το Bevel Gear, Ο Χώρος που υπάρχει μέχρι τα δόντια του Bevel Gear να ακουμπήσουν τα δόντια του Pinion Gear πρέπει να είναι απειροελάχιστος έως και μηδενικός, όσο πιο καλά εφάπτονται τα δύο αυτά γρανάζια τόσο το καλύτερο! Για να ρυθμίσουμε το ύψος οπότε τοποθετούμε Shims στο πάνω μέρος του Bevel Gear (την πλατιά δλδ επιφάνεια του Bevel gear)

το πόσα Shims τοποθετούμε την φορά δυστυχώς το καθορίζει η εμπειρία, εάν το κάνετε για πρώτη φορά καλό θα ήταν να βάζετε ένα την φορά και ανά μέγεθος (από το πιο λεπτό στο πιο χοντρό)

Όταν το bevel gear και το pinion gear εφάπτονται σωστά τότε προχωράμε στο τελευταίο στάδιο του bevel gear και αυτό είναι να δοκιμάσουμε την σωστή του θέση μέσα στο gearbox. για να το πετύχουμε αυτό βγάζουμε την χειρολαβή και αφήνουμε απλώς βιδωμένο το gearbox και κάνουμε δοκιμή ταλάντευσης, εάν το γρανάζι «παίζει» (ταλαντεύεται πάνω και κάτω) τότε πρέπει να προσθέσουμε Shims στο κάτω μέρος του Bevel Gear (Στην πλευρά με τα δόντια) μέχρι να μηδενίσουμε το «παίξιμο» αλλά διατηρώντας την ευκολία στην περιστροφή του γραναζιού! σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι σφιχτό ένα γρανάζι καθώς αυτό θα δημιουργήσει μακροπρόθεσμο πρόβλημα στο μοτέρ αλλά και θα αυξήσει τους κραδασμούς μέσα στο Gearbox.

Εφόσον το Bevel Gear δεν ταλαντεύεται και εφάπτεται σωστά με το Pinion gear είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στο Spur Gear.

Όπως και με το Bevel Gear το Spur Gear πρέπει να το ρυθμίσουμε αλυσιδωτά ως προς το Bevel Gear,

Τοποθετούμε οπότε και το Spur Gear μέσα στο Gearbox, αυτό που πρέπει να προσέξουμε και για αυτόν τον λόγο ξεκινάμε από το κάτω μέρος του Spur Gear είναι το ύψος του γραναζιού ως προς το Bevel Gear, αυτό που θέλουμε να αποφύγουμε είναι η επαφή του Bevel Gear με το Spur Gear, Θέλουμε δηλαδή να φέρουμε το Spur Gear όσο πιο κοντά γίνεται χωρίς όμως να υπάρχει επαφή. αυτό το ελέγχουμε κοιτώντας ή από επάνω από το Gearbox όπως κάναμε παραπάνω ή από το παραθυράκι εφόσον το Gearbox διαθέτει

τέλος ρυθμίζουμε την ταλάντευση του Spur Gear βάζοντας Shims από το πάνω μέρος (Στον άξονα) διατηρώντας πάντα την δυνατότητα περιστροφής, όπως και παραπάνω δοκιμάζουμε την περιστροφή με το δάκτυλο μας ή με κάποιο κατσαβίδι.

Και προχωράμε στο τελευταίο γρανάζι, στο Sector Gear, σημειωτέο είναι ότι υπάρχουν δύο ειδών Sector Gear, το Single Sector Gear (SSG) και το Double Sector Gear (DSG) και τα δύο ρυθμίζονται με ακριβώς τον ίδιο τρόπο, οπότε δεν έχετε κανένα πρόβλημα όποιο και από τα δύο και αν διαθέτετε και χρησιμοποιείτε.

Όπως και παραπάνω η διαδικασία προχωράει αλυσιδωτά οπότε ρυθμίζουμε σε πρώτη φάση το Sector Gear ως προς το Spur Gear, Στο Sector Gear πρώτα θέλουμε να ρυθμίσουμε το ύψος του ως προς το Sprur Gear, τοποθετούμε οπότε Shims στο πάνω μέρος του (στον άξονα) με σκοπό να το σπρώξουμε προς το Spur Gear χωρίς όμως να έρθει σε σημείο που εφάπτονται οι επιφάνειες τους, αυτό το ελέγχουμε κοιτώντας από την τρύπα που εισέρχεται το μοτέρ μέσα στο Gearbox, αρχικά είναι λίγο δύσκολο να το διακρίνουμε. Η τοποθέτηση του Gearbox μπροστά από έναν φακό ή γενικά πηγή φωτός βοηθάει.

Τέλος ρυθμίζουμε την ταλάντευση του Sector Gear τοποθετώντας Shims στην κάτω πλευρά του μέχρι να έχουμε πλήρη δυνατότητα περιστροφής αλλά με μηδαμινή ή μηδενική ταλάντευση

Πριν προχωρήσουμε στην τελική δοκιμή του Shimming τοποθετούμε το πιστόνι χρησιμοποιώντας τους οδηγούς που έχει το Gearbox μας και βλέπουμε το ύψος του Sector Gear ως προς τα δόντια του πιστονιού, εάν για κάποιον λόγο (σπάνιο εάν έχει γίνει σωστό Shimming μέχρι εκείνο το σημείο) το Sector Gear είναι πολύ χαμηλά ή αντίστοιχα ψηλά ως προς τα δόντια του πιστονιού τότε πρέπει να προχωρήσουμε σε ρυθμίσεις βάση των κινήσεων που αναφέραμε παραπάνω.

Η τελευταία δοκιμή είναι να τοποθετήσουμε όλα τα γρανάζια και να τους δώσουμε περιστροφή, Ο ήχος που θα βγάλουν πρέπει να είναι «καθαρός» χωρίς καμία υπόνοια τριβής πάνω σε επιφάνεια του Gearbox ή μεταξύ των γραναζιών

Εάν και εφόσον είναι όλα σωστά τότε μπορείτε να συνεχίσετε την συναρμολόγηση του Gearbox γιατί μόλις πραγματοποιήσατε ένα σωστό Shimming!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *